Det er selvfølgelig umulig å oppsummere alt spennende som vil skje i Norge under året som kommer i en enkelt artikkel, men her vil du finne litt inspirasjon til hva du bør følge ekstra godt med på i 2022. Et lenge etterlengtet museum åpner i Oslo, og en ny rute begynner å konkurrere med Hurtigruten langs med den norske kysten. Dessuten vil nordmenn forhåpentligvis kunne nyte godt av nye flyruter – til både nære og fjerne destinasjoner.
Det nye Nasjonalmuseet åpner (endelig)
Nasjonalmuseet for kunst ble etablert allerede i 2003, da Kunstindustrimuseet, Arkitekturmuseet, Museet for samtidskunst, Riksutstillinger og Nasjonalgalleriet ble slått sammen. Allerede da var tanken å etablere et nytt samlet museum. De eksisterende lokalene var verken store nok eller tilpasset moderne drift. Allerede i 1972 og 1995 ble det gjennomført prosesser med formål å utvide området på Tullinløkka, men disse prosjektene førte ikke frem.
I 2008 ble det til slutt bestemt at museet skulle få et nytt museumsbygg på Vestbanen, og i 2010 vant Kleihues + Schuwerk arkitektkonkurransen. Alle de eksisterende museene stengte dørene i de påfølgende årene, og i 2019 var Nasjonalgalleriet det siste museet som avsluttet virksomheten i gammelt bygg. Det nye bygget på Vestbanen har vært preget av forsinkelser og andre utfordringer, ikke minst i forbindelse med de komplekse glasspartiene. I juni 2022 er det endelig på tide med åpning for publikum.

Havila Kystruten – Hurtigruten får konkurranse
Hurtigruten har hatt mer eller mindre monopol på ruten langs med den norske kysten, med unntak av enkelte utenlandske cruiseskip på korte gjestebesøk. I 2022 vil Hurtigruten få selskap av kystruteskipet Havila Capella sammen med tre andre tilsvarende skip, som vil seile hele veien mellom Bergen og Kirkenes. Havila Kystruten har fokus på gjester som vil oppleve norsk natur på en bærekraftig måte, og vil tilby ferdige reisepakker med alle måltider.
Skipene til Havila vil ha en batteripakke som gir hele fire timers utslippsfri seiletid. Dessuten drives skipene med naturgass, og samlet opplyser Havila at utslippene vil reduseres med hele 90 %. Dessuten vil andre små detaljer, som at boblebad drives med overskuddsvarme, bidra til en mer bærekraftig reise. Med Havila Kystruten vil det være mulig å oppleve både Lofoten, Geirangerfjorden, Saltstraumen, Nordkapp, kanskje nordlys eller midnattssol, norske matopplevelser og mye mer. Dessuten er det lov å håpe at konkurransen med Hurtigruten vil bidra til bedre tilbud for gjestene.
Flyr og Norse Atlantic – flere nye flyruter?
Flymarkedet, både globalt og i Norge, har vært preget av turbulens i 2020 og 2021. Årsaken er selvfølgelig den Covid-pandemien, som har snudd hele markedet på hodet.

Norwegian har vært igjennom en smertefull restrukturering, og hele satsningen på langdistanse er fjernet. Dessuten var Wizz Air innom Norge med innenlandsruter i en kort periode, før de kastet inn håndkleet igjen. Underveis har Flyr kommet seg på vingene, og opererer per januar 2022 flere ruter til både innland og utland. Selskapet gjør fortsatt hyppige tilpasninger av rutetilbudet, og det er noen analytikere som er litt skeptiske til selskapets fremtid. Likevel, enn så lenge bidrar Flyr til konkurransen i det norske markedet. Til slutt har vi også Norse Atlantic, som per begynnelsen av 2022 ikke har begynt å fly ennå. Selskapet har svært konkrete planer for transatlantiske flyvninger fra Oslo, og har blant annet nødvendige tillatelser på plass. Det kan gjøre det enklere for mange turister å oppleve Norge i 2022.